jannebarten.reismee.nl

Mijn eerste 2 maanden in Amerika

Toch maar eens even wat dingen op een rijtje zetten… Ik zit nu al 2 maanden in Amerika en er is intussen al best veel gebeurd. Ik begon mijn Amerika avontuur in New York. Super vet natuurlijk!!! We hebben veel verschillende dingen gedaan zoals een bezoek aan het 9/11 memorial, het vrijheidsbeeld zien, naar Coney island gaan en we zijn naar ‘Top of the Rock’ van het Rockefeller Center geweest om van het prachtige uitzicht te genieten. Na een paar super leuke introductie dagen was het dan eindelijk tijd om mijn gastgezin te gaan ontmoeten. Ik was super zenuwachtig maar wist wel al dat het hele aardige mensen waren door het contact wat we van tevoren hadden. De vlucht naar Houston hoefde ik gelukkig niet alleen te doen want er was nog een Nederlandse uitwisseling die best dicht bij mij in de buurt woont. Terwijl we druk bezig waren om onze koffers te gaan zoeken werden we ineens verrast door een paar bekende gezichten….. onze gastgezinnen! Dit was echt even een besef momentje dat nu het avontuur echt ging beginnen maar ik voelde me best wel op mijn gemak. Nadat ik mijn koffers had gevonden (en de Texaanse hitte had overwonnen) gingen we naar Whataburger, een fastfood restaurant wat een beetje op Macdonalds lijkt. Daarna gingen we weer terug naar het vliegveld om andere uitwisselingen een warm welkom te geven. Daarna gingen we dan toch echt naar huis en kon ik eindelijk voor het eerst mijn kamer zien. Toen we de inrit opreden en het huis in liepen was ik even helemaal overwelmed. De huizen zijn hier namelijk enorm en het ziet er zooo mooi uit. Ze hebben hier zelfs een ingebouwd zwembad in hun tuin en dat vinden ze best normaal. Ik ken hier zelfs iemand die een bioscoop kamer in haar huis heeft. Daarna mocht ik mijn kamer zien: ik opende de deur en keek meteen mijn inloop kast in. De kamer zelf was ook heel groot en ik heb een eigen wastafel. Aan de ene muur hingen allemaal leuke quotes en aan de andere muur hing een enorme texaanse vlag. Als dinner gingen we naar Los Cucos een Tex-Mex restaurant (Texaans en Mexicaans) waar ik mijn eerste pittige eten met een pokerface probeerden op te eten. (Ik dacht dat ik tomaten om mijn wrap had gedaan maar het bleek een enorm pittig goedje genaamd pico de gio te zijn). Op dag 2 zijn we naar Typhoon Texas (een waterpark gegaan) en savonds hadden we een concert van John Mayer! Dit was allemaal super vet maar ik was ook wel blij toen ik eindelijk weer kon slapen. Ik leerde langzaam ook wat nieuwe mensen kennen: een vriendin van Sandra (mijn gast moeder) woont op het platteland best ver weg van andere mensen. Nadat we daar op bezoek zijn geweest en ik de dieren en de ruimte zag die ze daar hadden begreep ik toch wel waarom ze hier wilde wonen terwijl ik in het begin nog mijn twijfels had. Een week later zouden ze hun eigen uitwisseling ontvangen wat ook gezellig was. Iets wat ik al snel in de gaten kreeg is dat mijn gast moeder elke dag wel speciaal wil maken. Dit was heel speciaal voor mijn omdat dit ook het levensmotto van mijn moeder was: ‘Het leven is een feest maar je moet zelf de slingers ophangen’. We hebben bijvoorbeeld Shawn Mendes (beroemde zanger) zijn verjaardag gevierd gewoon omdat we dat leuk vonden. Nadat ik wat uitgerust was, was het dan eindelijk tijd om naar school te gaan. Ik vond mijn eerste dag enorm spannend en ik zag er erg tegen op. Toch heb ik ook deze dag weer overleefd en dit was weer een nieuw overwinnings momentje. We hebben ook al met alle uitwisselingen van Ayusa in de regio een sleepover party gehad. Het was heel leuk om iedereen hier te leren kennen en het klikte al meteen best goed met verschillende uitwisselingen.

Op 24 augustus kregen we te horen dat een orkaan onze kant op kwam, Hurricane Harvey. Hierdoor moesten we lang binnen blijven en kreeg ik veel tornado waarschuwingen op mijn telefoon. Veel schappen in de winkels waren helemaal leeg omdat mensen zich wilden voorbereiden op Harvey. We waren veilig en hadden vooral gewoon extreem veel regen maar er waren ook enorm veel mensen die geëvacueerd moesten worden en veel huizen hadden water schaden. Toen het eindelijk weer veilig was buiten zijn we mensen gaan helpen. Eerst hebben we een vriendin van Sandra geholpen en daarna zijn we andere mensen gaan helpen die ook hulp nodig hadden met hun huizen. We moesten het onderste gedeelte van de muren uit de huizen slopen en het laminaat uit de vloeren halen. Dit was een super ervaring omdat je dan pas echt ziet hoe veel vrijwilligers er bereid zijn om te komen helpen en ze willen er helemaal niks voor terug. We hebben enorm veel mensen kunnen helpen en je kon ook echt zien hoe dankbaar de Harvey slachtoffers waren met onze hulp. Ook werd ik deze maand student of the month voor al het werk wat we deze maand deden. Na ongeveer 2 weken konden we weer naar school. Op school vond ik vooral zwemmen heel belangrijk. Sport is namelijk heel belangrijk op Amerikaanse scholen (en al helemaal op Katy high school) en iedereen die een sport op school doet is dan ook echt heel goed in zijn/haar sport. Katy Football is ook heel belangrijk en iedere week hebben we een wedstrijd. Ons football team is een van de betere teams dus we hebben al vaak gewonnen. Na de football wedstrijden gaan we altijd eten bij Los Cucos. Ik heb ook al mijn Homecomming gehad. Dit is een soort van gala. Iedereen kleed zich dus heel netjes en gaat daarna foto’s maken, wat allemaal heel professioneel moet. Daarna ga je met je nette kleding ergens eten en daarna ga je naar school voor het gala. En hele leuke en speciale ervaring. De dag voor homecomming dragen de meiden hier ook allemaal een mum en de jongens een garder. Dit is een grote ronde versiering in de vorm van een bloem die je om je nek draag en er hangen allemaal slingers en bellen aan. De mum is een typische Texaanse traditie en andere staten doen dit dus niet.

Ik heb nu ook al mijn eerste Amerikaanse verjaardag gehad. Het weekend voordat ik jarig was zijn we met de familie naar de vriendin van Sandra gegaan die op het platteland woont. Er ging ook nog een uitwisseling uit Duitsland met ons mee. We sliepen in de camper die we mee hadden genomen en de volgende dag hadden we een trail ride. Er waren ook wat paarden langs de wagen waar je op kon rijden en dat was echt iets wat ik heel graag wilde doen! Als verassing had Sandra ook nog een taart voor me. Mijn laatste dag als 16 jarige hebben we nog ergens een ijsje gegeten om dat te vieren en op mijn 17de verjaardag hebben we Amerikaanse pannenkoeken gegeten (want ik mocht kiezen wat we aten). Het was ook echt heel speciaal om alle leuke berichtjes te krijgen van mensen die me een fijne verjaardag wenste.


Dus dit is tot nu toe wat er hier allemaal gebeurd is. Ik heb al veel super leuke dingen gedaan en ik heb het hier echt heel goed! De heimwee is even zwaar voor me geweest maar ook dat gaat nu weer een beetje beter. Nu is het volgende vooruitzicht Halloween.


Reacties

Reacties

Jenske

Super leuk om te lezen Janne!

Pap

Goed bezig!
Veel plezier daar.
Wel effe lachen met die hete pepers.
Kuzzz, pap

Tessa

Ahh super leuk! En heel fijn dat alles goed gaat! Xx je New York bus buddy

Maria Barten-Jans

Hallo Janne, wat leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt. Het klinkt en ziet er gezellig uit, jij hebt het prima naar de zin in het verre Amerika. We blijven jou volgen via facebook en je blog!
Tot het volgende bericht! Groetjes uit Sint Tunnis.

Ingrid martens

Hoi Janne, super leuk om te lezen wat je tot nu toe al hebt meegemaakt. Ik heb al veel leuke fotos gezien via FB. Geniet ervan! Groetjes uit Sambeek

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active